Obsah
Autobusové nádraží
Zprávy
Nové nádraží slouží veřejnosti již dva měsíce
Nové nádraží je v provozu
Nové jízdní řády jsou k dispozici jak na webu, tak v papírové formě
Více než pětileté úsilí se chýlí ke konci: nové nádraží se otevírá v prosinci
Seriál k přesunu autobusového nádraží: od ledna autobusem levněji
Na přesunutém nádraží vznikne moderní informační systém
PTÁTE SE NÁS: Vaše dotazy k přesunu autobusového nádraží
Seriál k přesunu autobusového nádraží: děkujeme za vaše podněty a spolupráci
Seriál k přesunu nádraží: trasy příměstských linek v novém režimu
Seriál k přesunu nádraží: ptejte se nás a rozhodněte, jak bude jezdit linka B
Do Berouna putuje dalších 13 milionů od Švýcarů
Přesun nádraží: Ve hře je dalších 20 milionů
V případě 14 milionů korun, které se podařilo ušetřit při výběrovém řízení na přesun autobusového nádraží, již Beroun získal od švýcarského poskytovatele dotace ústní příslib k ponechání této částky Berounu. Nyní se čeká ještě na souhlas písemný. Peníze se mají použít na doplňkové aktivity na stávajícím i novém autobusovém nádraží. Podmínkou pro čerpání přebytku je vazba na životní prostředí a dopravu. Zvažuje se proto vybudování cyklostezky, nových parkovacích míst nebo rozšíření travnaté plochy na stávajícím autobusovém nádraží. Tyto práce mají být dokončeny do května příštího roku.
Při prezentačním kontrolním dnu, který se za účasti švýcarské strany konal počátkem června, však vyšla najevo ještě jedna příznivá okolnost. Vlivem změny kurzu švýcarského franku město s největší pravděpodobností může získat v rámci čerpání dotace ještě dalších více než 10 milionů korun navíc. Zástupci švýcarské delegace na tuto skutečnost upozornili vedení města s tím, že si Beroun má připravit varianty, jak by přebytek využil. Prozatím se uvažuje o třech možnostech.
• Vybudování uzamykatelných boxů pro kola „bike box“, kde by cyklisté mohli bez obav zaparkovat svá kola. V rámci této varianty se počítá s oslovením základních a středních škol ohledně umístění bike boxů, schránky na kola by se mohly umístit i na sportoviště a turisticky atraktivní místa.
• Rekonstrukce silnic, po kterých budou jezdit nové linky autobusů – konkrétně by se jednalo třeba o ulici Pod Kaplankou.
• Vybudování nové autobusové zastávky u ZŠ Závodí a doplnění přístřešků pro cestující v místech, kde je jich zapotřebí celý text
Švýcaři navštívili stavbu autobusového nádraží
Dokončena již byla výstavba dešťové kanalizace a přeložky stávajících sítí. Právě ty stavbařům částečně komplikovaly práce. Objevily se totiž v několika případech nezmapované sítě, jejichž existence neodpovídala předloženým podkladům správců sítí. Práce pokračují i na nové okružní křižovatce. Z jedné čtvrtiny je již kruhák připraven na finální pokládku asfaltu.
Kvůli pokračujícím výkopovým pracím se již auta nedostanou do těsné blízkosti haly k hlavnímu vchodu, nadále ale budou moci zajíždět na parkoviště P&R. Také autobusy budou nově zastavovat dál od hlavního vchodu. celý text
Nové autobusové nádraží začne sloužit ještě letos
„Po celou dobu prací na novém autobusovém nádraží se neplánuje žádné úplné omezení přístupu ani příjezdu k vlakovému nádraží. Může se ale stát, že bude potřeba z dnes nepředvídatelného důvodu krátkodobě uzavřít některou část vozovky nebo chodníku. V takovém případě se bude město snažit obyvatele účinně informovat,“ ujišťuje starostka Šárka Endrlová. Po celou dobu stavby by mělo být v provozu i frekventované parkoviště P&R. I tady však platí, že nelze úplně vyloučit krátkodobou uzavírku, a to v případě napojování stávající příjezdové komunikace k parkovišti na nově budovanou silnici. Opět platí, že o uzavírce budou zejména pravidelní uživatelé parkoviště s předstihem informováni. V souvislosti se stavbou nového autobusového nádraží připravuje Krajská správa a údržba silnic rekonstrukci silničního mostu na Zavadilku. Ta bude mimo jiné spočívat v rozšíření chodníku, který v současné době svým šířkovým uspořádáním vůbec nevyhovuje chodcům. S úpravami by se mělo začít již na začátku příštího roku. Součástí samotného projektu je i vybudování nové čekárny pro potřeby autobusového nádraží v části budovy ČD a zřízení úschovny kol. „Za velmi důležité považuji fakt, že pokácené stromy, které musely ustoupit stavbě nového nádraží, budou nahrazeny několika desítkami nových,“ doplňuje starostka města.
Nejen berounské občany, ale i sousední obce zajímají hlavně případné změny vedení tras autobusů. „Berounských občanů se změny v dopravní obslužnosti dotknou minimálně a věřím, že budou hodnoceny spíše kladně. Zásadní změny pocítí především obyvatelé Závodí, protože stávající nádraží nahradí nově autobusové zastávky. Ty se přiblíží více do středu zástavby rodinných domků. Zastávka směrem k nemocnici bude v Brožíkově ulici nedaleko železničního přejezdu a opačným směrem pak na Školním náměstí,“ vysvětluje Šárka Endrlová. Zřízení nových linek MHD není zatím v plánu, ale brzy se začne pracovat na projektové přípravě nové zastávky pro příměstskou dopravu u Medicentra s tím, že ta současná U Černého koně by byla využívána jen pro městskou hromadnou dopravu. Na optimalizaci jízdních řádů město Beroun úzce spolupracuje s dopravci. Jejich každoroční prosincové úpravy by měly být vlastně i jakýmsi ostrým startem provozu nového autobusového nádraží. A co bude dál s tím starým? Jelikož se jedná o záplavovou lokalitu, žádné rozsáhlé investiční záměry zde nepřipadají v úvahu. V plánu je rozšíření oddechové zóny u Berounky, propojení již vybudovaných úseků cyklostezky, vysazení související zeleně a na části plochy vybudování nových parkovacích míst pro obyvatele i pro návštěvníky této zóny nebo centra města. celý text
Vizualizace nového autobusového nádraží
U vlakového nádraží začaly práce na novém kruháku
Stavba probíhá za provozu, s dopravními omezeními se ale počítá po celou dobu výstavby. Vždy ale bude zajištěn přístup a příjezd autobusů k vlakovému nádraží.
Koncem března současně město odeslalo oficiální žádost na ministerstva financí a životního prostředí, v níž předkládá konkrétní možnosti využití částky uspořené ve výběrovém řízení. Pokud ministerstva i švýcarský poskytovatel dotace návrhy na rozšíření a obohacení projektu odsouhlasí, bude moci Beroun do dodatečného rozšíření projektu investovat dalších 14,8 milionů korun.
Jaké změny rozšíření zahrnuje
V místě nového autobusového nádraží:
• instalaci venkovní elektronické tabule, prostřednictvím které budou cestujícím poskytnuty aktuální informace o příjezdech a odjezdech autobusů, vzniklých zpožděních atd.
• vybudování přístřešků pro všechna tři nástupiště včetně laviček (Původně se počítalo pouze s jedním přístřeškem pro první nástupiště nejblíže k nádraží)
• vybudování nové příjezdové komunikace a oddělené cyklostezky od nového kruhového objezdu podél Litavky do lokality Na Podole.
V místě stávajícího autobusového nádraží:
• Vytvoření městské zeleně podél řeky Berounky v rozsahu, která propojí současné plochy zeleně rozkládající se mezi stávajícím nádražím. Součástí revitalizace má být demolice stávajících zpevněných ploch a zbudování nové cyklostezky a chodníku pro pěší a jejich napojení na stávající chodník a cyklostezky. Kvůli aktivní zóně řeky Berounky se počítá pouze drobným mobiliářem jako jsou lavičky a odpadkové koše.
• Vytvoření záchytného parkoviště pro osobní vozidla doplněné zelení. celý text
K vlakovému nádraží po panelech
Výběrové řízení výrazně snížilo cenu nového nádraží
„Projektová dokumentace k přesunu nádraží vznikala již před mnoha lety. Tehdy byla ve stavebnictví naprosto odlišná situace a právě to se příznivě odrazilo i na nabídkách stavebních firem,“ potvrdila vedoucí Odboru územního plánování a regionální rozvoje Dana Vilhelmová. Podle ní je reálné, že švýcarská strana, která městu na stavební práce v rámci přesunu nádraží udělila dotaci ve výši 56 milionů korun, zbylou část Berounu ponechá. Jasno ale bude až po Novém roce. „Mají podmínku, že peníze budou použity tak, aby naplnily cíle původního projektu, a navíc musí být stavebně vše dokončeno do června 2016,“ říká Vilhelmová s tím, že město již předložilo návrh možných aktivit na zařazení do schválené alokace projektu. V rámci samotné stavby autobusového nádraží by mohlo jít o pořízení venkovní elektronické tabule a vybudování přístřešků pro všechna tři nástupiště včetně laviček. Původně se přitom počítalo pouze s jedním přístřeškem nejblíže k nádraží. Město také navrhlo, aby další část sumy byla použita na vybudování nové příjezdové komunikace včetně samostatné cyklostezky do lokality Na Podole. Druhá část by mohla být využita na revitalizaci stávajících prostor autobusového nádraží na Závodí.
Firma Strabag má zahájit stavební práce v polovině ledna 2015. V první etapě počítá s vybudováním přeložek sítí a kabelů. Na duben je plánován začátek výstavby nové kruhové křižovatky Tyršova, úprav v ulici U Nádraží a nové příjezdové komunikace. (tm) celý text
Město vybere firmu na přesun nádraží
Výběrové řízení bude vypsáno ještě během prázdnin. Zveřejněno musí být dle podmínek Evropské unie v Úředním věstníku veřejných zakázek, současně i v systému pro evropské veřejné zakázky. Zde musí být zveřejněno minimálně 72 dní. Průběh výběrového řízení, stejně jako následný výběr firmy bude opět schvalovat Ministerstvo životního prostředí, Ministerstvo financí ČR, i švýcarská strana.
Město na přesun autobusového nádraží získalo dotaci z Programu švýcarsko-české spolupráce přes 52 milionů korun. Celkové náklady ale přesáhnou 60 milionů korun a spoluúčast města, kterou již v minulosti odsouhlasili zastupitelé, činí necelých deset milionů korun. Jde tak o jednu z největších investičních akcí posledních let. celý text
Představitelé Programu švýcarsko-české spolupráce zavítají do Berouna
K nádraží bude jezdit více spojů
Koho se podle vás nejvíce dotkne přesun autobusového nádraží?
Obecně se dotkne většiny cestujících, protože všechny příměstské linky budou vedeny na nové autobusové nádraží. Cestující tak získají možnost přímého spojení na vlak. Naopak se změny nijak nedotknou linek směřujících na Prahu, neboť pro tyto linky plánujeme zachování stávajících tras.
Jak by tedy příměstské linky měly jezdit?
Jak se na přesun připravuje vaše společnost?
V první fázi jsme sledovali počty cestujících v jednotlivých spojích a vypracovávali analýzy. Následně jsme předložili alternativní návrhy k řešení, které projednali zástupci města i komise dopravy. Až bude schválen definitivní návrh změn, pak bude nutné začít s administrativními věcmi jako je změna licencí pro provozování autobusové dopravy. Ta je vždy nutná, když se mění trasy. Na to pak naváže změna jízdního řádu.
Jak by se měly změnit trasy jednotlivých linek MHD?
Linka A by měla jezdit beze změny. Linka B, která jezdí po Plzeňské, by nově zajížděla k nádraží a pak se opět vracela na stávající trasu. Linka C by jezdila přímo jen mezi Jarovem a Zdejcinou.
Počítáte se zavedením přímé linky od nádraží k nemocnici?
Tuto trasu by měla zajišťovat linka H, která jezdí z Hostími a měla by být prodloužena až k nádraží.
Podle jakých kritérií jste vybírali optimální varianty?
Byla to zejména časová a místní dostupnost. Cílem bylo, aby se cestujícím nezhoršila dosažitelnost zastávek a to jak místně, tak časově.
Změní se tedy nějak počet spojů?
Obecně se nezmění, vzroste jen počet spojů zajíždějících k vlakovému nádraží. Posílit by se měla také spojení pro obyvatele ze Třídy Míru s centrem Beroun. Díky tomu, že náš vozový park prošel výraznou obměnou, splňuje ty nejpřísnější emisní normy a dojde ke snížení emisních limitů v centru Berouna.
Plánuje se umístění nových zastávek či jejich přesun?
Na původním autobusovém nádraží vznikne nová zastávka, takže obyvatelé ze Závodí nemusí mít obavu, že by museli někam chodit. Ve fázích úvah je nyní i přesun zastávky od Černého koně k Medicentru. U některých zastávek se plánuje jejich revitalizace či jiné úpravy.
Přesun autobusového nádraží
+ Cestující budou mít větší možnost kombinovat autobusovou a vlakovou dopravu
+ Do centra bude z nádraží chodit více lidí pěšky. Sloužit jim bude nová lávka přes Litavku, která se letos vybuduje
+ V souvislosti s přesunem nádraží se plánuje také rozšíření levostranného chodníku na mostě přes železnici ve směru na Zavadilku.
+ Plocha stávajícího autobusového nádraží poslouží na vybudování nových parkovacích míst. celý text
Přesun nádraží začne výběrovým řízením na stavební firmu
V souvislosti s přesunem autobusového nádraží se plánují i další nezbytné opravy, přeložky sítí či rekonstrukce přístupových cest k budoucímu centrálnímu dopravnímu uzlu. Ze směru od centra jde o výstavbu nové lávky přes Litavku. Ze směru od Zavadilky se zase plánuje rozšíření chodníku přes silniční most nad železniční tratí. Cílem je zajistit větší bezpečnost na frekventované silnici. Realizace bude ale složitá, neboť se jedná o krajskou komunikaci a most je také majetkem kraje. Mimo získání nezbytných souhlasů majitele bude nutné provést investici z vlastních prostředků, neboť na tuto akci nelze využít žádný dotační titul.
Město na přesun autobusového nádraží získalo dotaci z Programu švýcarsko-české spolupráce přes 52 milionů korun. Celkové náklady ale přesáhnou 60 milionů korun a spoluúčast města, kterou již odsouhlasili zastupitelé, činí necelých deset milionů korun. celý text
Radní schválili statut Řídícího výboru
Řídící výbor tvoří zástupci ministerstev životního prostředí a financí a zástupce města Beroun. Zasedání se konají nejméně jednou ročně a na jejich programu bývají projednání strategických rozhodnutí spojených s výstavbou. celý text
Chystá se návrh nového vedení MHD
Město hledá zhotovitele prováděcí dokumentace pro přesun nádraží
Veškeré kroky a podmínky související s přemístěním autobusového nádraží bedlivě sleduje švýcarská strana. Právě z Programu švýcarsko-české spolupráce totiž Beroun získal na tento projekt dotaci, která činí cca 52 milionů korun, což je 85% celkových uznatelných nákladů, které jsou ve výši
61 milionů.
"Prováděcí dokumentace bude řešit do podrobnosti danou stavbu. To znamená například umístění informačních tabulí, pořízení mobiliáře, použitý druh materiálů, ale i zeleně," popsala městská architektka Dana Vilhelmová.
Zájemci mohou podat nabídku v rámci výběrového řízení do 29. 3.2013 do 8:00 hodin. celý text
Přesun nádraží by mohl začít v létě
Dohoda o projektu přesunu autobusového nádraží k vlakovému podepsána
Zástupci Berouna se zúčastnili konference Programu švýcarsko-české spolupráce
Na konferenci vystoupili rovněž další příjemci grantů. Berounskou prezentaci si můžete prohlédnout níže v odkazu. celý text
V srpnu budou vyhlášena výběrová řízení v rámci projektu Veřejná doprava pro všechny
Současně rada schválila i zadávací podmínky pro další veřejnou zakázku malého rozsahu spojenou s přemístěním autobusového nádraží, tentokrát se týká samotné organizace výběrového řízení. Předmětem zakázky je zajištění služeb pro výběr dodavatele stavebních prací. Výběrová řízení mají být vyhlášena během srpna. celý text
Začala konkrétní jednání k přemístění nádraží
Zastupitelé schválili Potvrzení o zajištění spolufinancování projektu, v němž Beroun jako žadatel prohlašuje, že zajistí spolufinancování 15% oprávněných výdajů projektu minimálně ve výši 466 890 CHF (přibližně deset milionů korun) z vlastních zdrojů po celou dobu realizace.
Současně se rozjela série důležitých jednání, a to jak na ministerstvech financí a životního prostředí, tak i s dopravcem a zejména obyvateli dotčeného bytového domu u vlakového nádraží. „Pozvali jsme obyvatele na schůzku, neboť považujeme za důležité jim vše vysvětlit a poskytnout přesné informace o tomto projektu,“ uvedla městská architektka Dana Vilhelmová. Ta se současně koncem června zúčastnila semináře na Ministerstvu životního prostředí ČR. Hlavním bodem bylo projednání časového průběhu samotné realizace projektu a jejího financování. „Tedy to, zda bude stavba proplácena průběžně, a nebo až po skončení, kdy bude nutné celý projekt předfinancovat,“ doplnila.
V souvislosti se získáním obří dotace se rozjedou i první výběrová řízení. Během léta budou vypsána hned dvě. Jde o výběrové řízení na nutné překlady, které vyžaduje v případě některých dokumentů švýcarská strana. Dále jde o výběrové řízení na externího dodavatele, který pro Beroun zajistí zadání veřejné zakázky na zhotovitele stavby autobusového nádraží. Současně bude během léta vyhlášeno výběrové řízení na zpracovatele tendrové dokumentace nutné pro výběr zhotovitele stavby, v září se bude vybírat opět transparentním způsobem technický dozor investora.
Výběrové řízení na samotného zhotovitele stavby je naplánováno na říjen. Zahájení stavby je plánované na jaro 2013. celý text