Více než pětileté úsilí se chýlí ke konci: nové nádraží se otevírá v prosinci

Více než pětileté úsilí se chýlí ke konci: nové nádraží se otevírá v prosinci

Stavební práce na novém autobusovém nádraží finišují. Slavnostní otevření je naplánováno na 14. prosince, na integrované nádraží začnou autobusy zajíždět již o den dříve, spolu se změnou jízdních řádů, tedy 13. prosince.

S dokončeným projektem je nasnadě bilancování a shrnutí průběhu projektu, za kterým stojí několik let usilovné práce.

Jak projekt vznikl

Historicky bylo autobusové nádraží v Berouně už na několika místech. Žádná dosavadní lokalita však nádraží plně nevyhovovala. Autobusy vyjížděly už z Husova náměstí, z prostoru za Tibou a naposledy ze Závodí. Každý přesun nádraží s sebou nesl připomínky obyvatel, a to jak pozitivní, tak i negativní.

Přesun autobusového nádraží k nádraží vlakovému je zanesen v platném územním plánu od roku 2001. V roce 2008 byla možnost financovat přestupní terminály z Regionálního operačního programu Středních Čech a předběžná jednání vypadala pro Beroun příznivě.

Po krajských volbách se ale situace a podmínky přidělování dotací změnily a s podporou Regionálního operačního programu se už nedalo počítat. Jako další možnost financování se objevil Program švýcarsko-české spolupráce. Záměr projektu byl pro program zpracováván od začátku roku 2010 a v červenci 2010 byl do programu záměr podán i s žádostí o grant. Statutárními zástupci města Beroun byli v té době starosta Jiří Besser a místostarosta Tomáš Havel.

Navzdory skutečnosti, že hodnotící kritéria v Programu švýcarsko-české spolupráce byla daleko přísnější a konkurence mnohem větší, se Berounu v prosinci 2010 na základě hodnocení podařilo probojovat do užšího kola. V získávání financí pomohl i fakt, že zástupcům poskytovatele dotace se myšlenka spojení vlakové a autobusové dopravy velmi líbila. Následně byla zpracována podrobnější projektová žádost, která obsahovala mimo jiné i studii proveditelnosti. Poté probíhalo hodnocení a schválení k financování, udělení grantu je datováno dnem 9. května 2012.

Proč je dobré mít nádraží blízko u sebe

Beroun se přesunem nádraží připojuje k celosvětovému i tuzemskému trendu, kdy se výchozí bod pro veškerou dopravu hromadnou i individuální soustředí na jediné místo. Příkladem dalších českých měst, kde integrovaný dopravní uzel již delší dobu funguje, může být Benešov, Česká Třebová nebo Litoměřice. Pro Beroun bude mít nové nádraží velký přínos rovněž snížením ekologické zátěže z dopravy. Výhodný bude propojený vlakový a autobusový terminál i pro ty cestující, kteří dosud museli z autobusového nádraží na vlakové přecházet více než kilometrový úsek. Zlepší se vzhled jak přednádražního prostoru, tak i donedávna zanedbaného prostoru u dálničního mostu.

Aktuality ze stavby

Co se na novém nádraží dokončovalo poslední měsíc před otevřením? Výsadba keřů a stromů, dlažby a přístřešek nad prvním nástupištěm, vodorovné dopravní značení a dodláždění chodníků směrem k bytovému domu. Vše tak, aby bylo nádraží v polovině prosince připraveno přivítat první autobusy a cestující.

Vývoj projektu v číslech

2001 – přesun nádraží zanesen v platném územním plánu
červenec 2010 – záměr projektu podán s žádostí o grant do Programu švýcarsko-české spolupráce
prosinec 2010 – projekt postoupil do užšího kola na základě hodnocení poskytovatele dotace
9. května 2012 – udělení grantu
4. června 2012 – zastupitelstvo odsouhlasilo spolufinancování projektu Veřejná doprava pro všechny z Programu švýcarsko-české spolupráce
červenec 2012 – probíhají jednání na ministerstvech financí a životního prostředí, s dopravcem a také s obyvateli bytového domu u vlakového nádraží
říjen 2012 – rozjíždějí se první výběrová řízení spojená s realizací projektu
prosinec 2012 – proběhlo výběrové řízení na firmu, která zajistí organizaci výběrového řízení na výběr zhotovitele stavby (hodnotící kritéria nejlépe splnila nabídka firmy Gordion)
srpen 2014 – znění veřejné zakázky na výběr zhotovitele stavby nového autobusového nádraží, které zpracovala firma Gordion, je schváleno zastupiteli, Ministerstvem životního prostředí, Ministerstvem financí ČR i švýcarskou stranou.
prosinec 2014 – ve výběrovém řízení je vybrána firma Strabag, která provede stavební práce vedoucí k přesunu nádraží. Díky výběrovému řízení se podařilo ušetřit téměř 14 milionů korun.
březen 2015 – u vlakového nádraží začaly stavební práce
3. června 2015 – zástupci města, obou ministerstev a Programu švýcarsko-české spolupráce se zúčastnili prvního prezentačního kontrolního dne
červenec 2015 – švýcarská strana souhlasila, aby město Beroun použilo částku ušetřenou při výběrovém řízení na doplňkové aktivity na stávajícím i novém autobusovém nádraží. Jedná se o instalaci venkovní elektronické tabule s odjezdy vlaků, nebo zbudování přístřešků pro cestující na 2. a 3. nástupním ostrůvku, vybudování příjezdové komunikace a cyklostezky do lokality Na Podole či revitalizaci stávajícího prostoru nádraží. Práce musí být dokončeny do května roku 2016.
14. prosince 2015 – slavnostní otevření nového autobusového nádraží

Pozvánka na otevření nového autobusového nádraží

Nové autobusové nádraží se slavnostně otevře 14. prosince ve 14 hodin.

Datum vložení: 6. 12. 2015 0:00
Datum poslední aktualizace: 6. 12. 2015 0:00
Autor: